
Description

In 2014, the American Heart Association, the parent company of Circulation, retracted a cardiology 
research paper published in its journal in 2012 entitled “Cardiomyogenesis in the Aging and Failing
Human Heart” after allegations of misconduct and medical research fraud related to data tampering by
researchers at Harvard Medical School. The article, written by Jan Kajstura et al, reports that the
human heart regenerates various cells throughout life; however, these results differ from those of a
previous study.

The previous study by Frisén et al., which was published in 2009 in Science, assessed whether
humans are born with a specific number of heart-muscle cells (cardiomyocytes) or whether the cells
rejuvenate as we age. Using carbon-14 dating, they determined that these cells do regenerate, but the
process decreases with age from 1% per year at the age 25, to less than half of that by age 75;
however, the 2012 paper claimed that rejuvenation was much higher—19% at age 80—even though
they allegedly used the same methods and protocols. Frisén, a stem cell researcher at the Karolinska
Institute, contacted the authors of the new study and, after reviewing their data, suspected not only that
the samples used were not pristine (i.e., contained other sources of carbon) but that the data had been
not been correctly analyzed.

Investigation

In his article published in The Harvard Crimson, William L. Wang revealed that Harvard and Brigham
and Women’s Hospital (BWH), a Harvard Medical School teaching hospital, conducted an investigation
into the allegations of misconduct by researchers Piero Anversa and Annarosa Leri, both professors at
BWH who led and coauthored the study. Circulation then retracted the article based on BWH’s findings
that the data were “sufficiently compromised.” This was not the first time a published piece by Anversa
was retracted. A paper on the “regenerative potential of heart stem cells,” published in The Lancet in
2011, was also criticized for alleged scientific misconduct. Even so, the coauthors claimed that
Kajstura had altered the data without their knowledge, and hence they sued the school for damages to
their reputations. They eventually lost the case.

According to a U.S. Department of Justice (DOJ) press release dated April 27, 2017, Anversa, Leri,
and Kajstura ran a stem cell research lab, and by falsifying data and results, were able to obtain
federal funding for their research. DOJ alleges that the researchers “failed to follow protocol, fabricated

academy@enago.com

Page 1
Copyright: Enago Academy under the CC-BY-NC-SA 4.0 license

https://www.enago.com/submission-preparation.htm
https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.112.118380
http://science.sciencemag.org/content/324/5923/98
http://www.thecrimson.com/article/2017/4/28/brigham-pays-fine-fraud-allegations/
http://www.thecrimson.com/article/2014/12/27/lawsuit-hms-brigham-investigation/
https://www.justice.gov/usao-ma/pr/partners-healthcare-and-brigham-and-women-s-hospital-agree-pay-10-million-resolve


data and images, and submitted misleading data in National Institutes of Health (NIH) research grants
and in publications.” According to Wang, the Boston Globe reported that the lab had received about
$42 million in grants from NIH.

Lawsuit Settlement

After its investigation, BWH willingly disclosed the information to the U.S. Department of Health and
Human Services, Office of the Inspector General (OIG), and Office of Research Integrity, and was
commended for cooperating with the government in the investigation. In its press release, DOJ
announced that BWH, which includes Partners Healthcare, agreed to pay $10 million to the U.S.
government to resolve the allegations of fraudulent behavior. The Brigham lab closed down in 2015
and the three researchers no longer work at BWH.

Category

1. Industry News
2. Publishing News

Date Created
2017/06/07
Author
daveishan

academy@enago.com

Page 2
Copyright: Enago Academy under the CC-BY-NC-SA 4.0 license


